آب سیب ممتاز

آب سیب ممتاز سن ایچ اولین آب سیب ویژه تولید شده در ایران است که مستقیما از خود میوه تهیه شده است و نه از کنسانتره آن.

برخی از افراد هنگام خرید انواع آبمیوه‌ها با عبارت «حاوی کنسانتره» یا «فاقد کنسانتره»، مواجه می‌شوند. کنسانتره، همان عصاره غلیظ‌شده میوه‌هاست که با عبور از فیلترها و شرایط دمایی خاصی تهیه می‌شود. در طول فرآیند تولید کنسانتره از میوه‌ها، بخشی از ویتامین‌ها، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های آنها از بین می‌رود، به همین دلیل معمولا تولیدکنندگان آبمیوه در مراحل پایانی تولید، حجم مشخصی از ترکیبات مغذی مانند ویتامین C را به محصولات حاوی کنسانتره اضافه می‌کنند تا بتوانند ارزش تغذیه‌ای محصول نهایی را حفظ کنند.

در تولید آب سیب ممتاز، مستقیما از خود میوه استفاده می شود نه از کنسانتره آن. همانطور که می‌دانید، میوه سیب به خودی خود دارای انواع گسترده‌ای از ترکیبات فنلی و فیبر است.

در طول فرآیند تولید آب سیب شفاف به کمک آنزیم، پکتین موجود در دیواره سلولی سیب شکسته و مواد جامد معلق در آب سیب حذف می‌شود؛ به طوری که در محصول نهایی، میزان پلی‌فنل‌ها و فیبر، به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. در صورتی که  در آب سیب ممتاز (کدر)،  کدورت (ذرات جامد معلق) و پکتین از محصول حذف نمی‌شود. به همین دلیل هم آب سیب ویژه در مقایسه با آب سیب شفاف، ترکیبات آنتی اکسیدانی و فیبر بالاتری دارد. به‌علاوه، وجود پکتین در سیب به حفظ تعادل قند خون و کاهش کلسترل بد خون کمک می‌کند.

 

ارزش تغذیه‌ای

سیب، دارای مقادیر مناسبی از پتاسیم، فیبر، منیزیم، ویتامین C و ویتامین A است. در کنار اینها، قند و کربوهیدرات هم در سیب در حجم نسبتا قابل توجهی وجود دارد. با این حساب، زیاده‌روی در مصرف سیب یا آب آن می‌تواند برای افراد مبتلا به اضافه‌وزن، دردسرساز باشد. این در حالی است که همین ویژگی باعث می‌شود که مصرف روزانه دو عدد سیب یا یک لیوان آب سیب برای از بین بردن اشتها و کمک به کاهش وزن، به افراد مبتلا به اضافه‌وزن و چاقی توصیه شود. وجود فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان در سیب، باعث بیان این ضرب‌المثل قدیمی که «با خوردن یک عدد سیب در روز، خود را از پزشک دور نگه دارید»، شده است.

 

بایدها و نبایدهای مصرف آب سیب

پکتین موجود در سیب می‌تواند به هضم بهتر غذا در دستگاه گوارش کمک کند. از این رو، مصرف آب سیب بعد از وعده‌های اصلی غذایی، کمک بزرگی به پیشگیری از احساس پری و دل‌درد خواهد کرد. فیبر فراوان موجود در سیب و آب آن هم برای تنظیم سطح قند خون و بهبود عملکرد روده‌ها بسیار مفید خواهد بود. پتاسیم فراوان موجود در سیب هم که آن را تبدیل به یکی از بهترین خوراکی‌های دوستدار قلب کرده است. سیب، حاوی ریزمغذی دیگری به نام کوئرستین است. از این رو، مصرف روزانه آن می‌تواند باعث پیشگیری از التهاب، بیماری‌های ویروسی و سرطان در بدن هم بشود. 

 

چقدر و کی بخوریم؟

مصرف آب سیب در وعده صبحانه و به صورت ناشتا توصیه نمی‌شود چون می‌تواند باعث ابتلا به نفخ و دل‌پیچه شود. بهتر است آب سیب را همراه یا بعد از ناهار و شام مصرف کنید. مصرف روزانه تا 2 لیوان آب سیب، بدون مشکل است. مصرف این آبمیوه در کنار یک تکه کیک خانگی در وعده عصرانه هم می‌تواند خستگی روزانه‌تان را از بین ببرد.