آب پرتقال غنی‌شده با کلسیم و ویتامینD

آب پرتقال غنی‌شده با کلسیم و ویتامین D

آب پرتقال، یکی از پرطرفدارترین انواع آبمیوه است که طعم خاص و ارزش تغذیه‌ای بالای آن، بسیاری از افراد را ترغیب به مصرفش می‌کند. این محصول با شکل‌های مختلفی در بازار وجود دارد که یکی از جدیدترین انواع آن، آب پرتقال غنی‌شده با کلسیم و ویتامین D است. این محصول می‌تواند انتظارات تغذیه‌ای بیشتری را برای مصرف‌کننده تامین کند و محصول مغذی‌تری را پیش روی او بگذارد.

 

ارزش تغذیه‌ای

پرتقال دارای کالری کم، فیبر بالا و فاقد چربی، کلسترول و سدیم است. این نکته می‌تواند خبر خوشی برای طرفداران این آب که از فشار خون بالا یا اضافه وزن رنج می‌برند، باشد. 88 درصد آب پرتقال از ویتامین C تشکیل شده است اما هیچ حجمی از ویتامین D در آن وجود ندارد و کمترین حجم از کلسیم هم در آن یافت می‌شود. از این رو، غنی کردن آب پرتقال با ویتامین D و کلسیم، می‌تواند راه موثری برای تکمیل ارزش تغذیه‌ای این محصول خوش‌طعم باشد.

 

بایدها و نبایدهای مصرف آب پرتقال غنی‌شده با کلسیم و ویتامین D

از آنجایی که منابع غذایی ویتامین D بسیار محدود هستند، بنابراین کمبود آن در کشور، بسیار شایع است. ویتامین D می‌تواند به جذب بهتر کلسیم در بدن کمک کند و به این ترتیب، جلوی ابتلا به پوکی استخوان را بگیرد. خستگی، ضعف و کرختی می‌توانند از شایع‌ترین عوارض کمبود ویتامین D در بدن باشند. به‌علاوه، تحقیقات جدید ثابت کرده‌اند که کمبود ویتامین D می‌تواند به طور مستقیم بر افزایش وزن هم تاثیر داشته باشد. مشکلات گوارشی، از دیگر عوارض ناشی از کمبود ویتامین D در بدن است. انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، کلسیم، ویتامین D و ویتامین C فراوان موجود در این آبمیوه، با مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن، کمک بزرگی به پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان، مخصوصا سرطان‌های دستگاه گوارشی، پوست، پروستات و پستان می‌کنند. بتاکاروتن فراوان موجود در آب پرتقال غنی‌شده با کلسیم و ویتامین D هم با عوامل مسبب پیری زودرس در پوست مبارزه می‌کنند و باعث افزایش طراوات و شادابی پوست صورت می‌شوند.

مصرف روزانه 1 لیوان از این آبمیوه در دوران بارداری، علاوه بر تامین ویتامین‌ها و اسید فولیک مورد نیاز بدن مادر، شانس ابتلا به فشار خون بارداری را هم کاهش می‌دهد.

 

چقدر و کی بخوریم؟

عطر و طعم خاص آبمیوه های بر پایه پرتقال و سایر مرکبات، باعث افزایش قدرت تمرکز و از بین رفتن حس خواب‌آلودگی می‌شود. از این رو بهتر است که آب پرتقال غنی‌شده با کلسیم و ویتامین D را همراه با وعده صبحانه مصرف کنید. نوشیدن این محصول در میان‌وعده‌ها می‌تواند باعث رفع خستگی شود اما مصرف آن در ساعت‌های پایانی شب به دلیل خاصیت مدر بودنش توصیه نمی‌شود.